Frequently asked questions

Zoek je iets en kan je het niet vinden? In dit artikel geven we je een overzicht van vragen die we vaak van onze gebruikers doorkrijgen. Daarbij krijg je natuurlijk ook van ons het antwoord waarmee jij zelf verder kunt.

Niks is zo vervelend als een digitaal systeem dat iets doet wat jij niet wil. Denk aan een toets die je niet meer terug kan vinden – heb je hem al ingenomen? – of het vak waar je les in geeft niet kunnen vinden in de toetsenbank. Hieronder vind je de meest gestelde vragen rondom deze problemen én onze oplossing hiervoor. Kom je er na dit artikel nog steeds niet uit? Zoek dan verder in onze kennisbank of neem contact op met onze supportafdeling.


Docentenomgeving

Als docent werk je in een webbrowser aan je toetsen. Je surveilleert daar, kijkt na, etc. Hieronder staan de meest voorkomende vragen die gesteld worden over functies voor docenten:

Moet ik echt de klassen en vakken koppeling via het gele blok in het Dashboard?

 Jazeker. Vanuit het leerlingvolgsysteem krijgen wij niet alle informatie mee. Wij weten bijvoorbeeld wel aan welke klassen jij les geeft, maar in welk vak je de les geeft weten we niet. Om toegang te krijgen tot de toetsenbank van jouw vak en het geven van toetsen aan jouw klassen, zul je de koppelingen in moeten stellen.  Lees verder in dit artikel om te zien welke stappen je moet nemen.

Ik kan mijn vak niet vinden! Kunnen jullie het vak toevoegen?

Het vinden van je vak in Test-Correct heb je zelf in beheer in de opstartfase. Meer informatie hierover lees je in dit artikel. Heb je dit al gedaan en is het lichtgele blok verdwenen? Dan kan je contact opnemen met onze support afdeling . Zij zullen je dan handmatig aan het vak toevoegen. Je kunt onze support op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur bereiken via chat, e-mail of telefonisch op 010 - 71 71 171.

Ik kan mijn klas niet vinden! Wat nu?

Afhankelijk van jouw school zijn er twee oplossingen.

  1.  Je schoollocatie heeft het leerlingvolgsysteem gekoppeld met Test-Correct.
    Wanneer jouw schoollocatie het LVS gekoppeld heeft met onze database krijgen wij automatisch door aan welke klassen jij gekoppeld moet worden. De informatie die wij missen is echter welk vak jij geeft. Je dient daarvoor de klaskoppeling door te lopen. Zie daarvoor het antwoord op deze vraag. Heb je de koppeling al doorlopen en stond de klas niet in jouw lijst? Vraag dan bij je LVS-beheerder na of jij wel aan de klas gekoppeld bent. Als je dit zelf wilt controleren: vaak kan je bij een koppeling met de klas in het LVS de cijfers invoeren en/of informatie over de studenten in deze klas opzoeken. Wanneer je deze informatie niet kan vinden, dien je nog aan de klas gekoppeld te worden.
  2. Is je school nog geen klant? Dan is het LVS van jouw schoollocatie niet gekoppeld met Test-Correct. In dit geval moet je handmatig je klassen aanvragen. Klik hiervoor op je dashboard op Klassen toevoegen. Lees hier meer informatie over het aanvragen van klassen.

Ik ben mijn toets kwijt. Weten jullie waar ik deze kan vinden?

Vervelend dat je de toets kwijt bent. Gelukkig is het niet zo dat je toets weg is. Als eerste kan je jezelf de vraag stellen of je deze toets al hebt ingezet met een klas of dat je hem alleen nog maar in de constructor hebt gemaakt/ontvangen.

Ik mis de toets in de itembank:

  • Verwijder de filters in de itembank en controleer of je in het juiste tabblad van de itembank zit.

Ik mis de toets die ik al ingepland/afgenomen heb

Loop het hele toetsproces door om te achterhalen in welke fase je toets is blijven hangen. Loop de volgende vragen na en klik waar mogelijk op Filters wissen.

  • Staat je toets in Ingepland - Mijn ingeplande toetsen?
  • Staat je toets in Ingepland - Surveilleren?
  • Staat je toets in Ingepland - Lopende opdrachten?
  • Staat je toets in Afgenomen - Mijn afgenomen toetsen?
  • Staat je toets in Afgenomen - Nakijken & normeren?
  • Staat je toets in Resultaten?

Toets alsnog niet kunnen vinden? Neem contact op met de supportafdeling. Zij helpen je verder.

Kan ik het antwoordmodel aanpassen wanneer een toets al is afgenomen?

Helaas is dat op dit moment nog niet mogelijk. Wanneer je in de toetsenbank een antwoordmodel aanpast, geldt deze aanpassing alleen voor toekomstige toetsen. Als je de toets al afgenomen hebt, zul je bij deze vraag handmatig de beoordeling moeten uitvoeren. Tijdens de CO-Learning zul je dit ook duidelijk tegen de studenten moeten zeggen, omdat het niet zichtbaar is voor de studenten.
We zijn aan het onderzoeken hoe wij dit in de toekomst mogelijk kunnen maken.

Ik kan mijn ingeplande toets niet starten?

Controleer of de datum van afname zoals ingepland in Test-Correct overeenkomt met de dag waarop jij de toets wil starten. Test-Correct blokkeert het starten van de afname wanneer de datum niet overeenkomt. 

Welke goede tips hebben jullie voor mij zodat ik fijner digitaal kan toetsen?

  • Begin met een oefentoets. Het is zowel voor jou als voor jouw leerlingen een nieuw programma. Dit is altijd even wennen!
  • Rechts bovenin het scherm staat jouw naam. Hieronder kan je jouw persoonlijke instellingsvoorkeuren instellen. Deze instellingen worden ook continu uitgebreid door ons. Dat scheelt je bij iedere toets weer een aantal clicks!
  • De toetsconstructor kent veel opties. Twijfel je of je een toets goed hebt ingesteld voor dat je hem gaat inplannen? Laat onze supportafdeling even met je meekijken.  Zo voorkom je foutjes die je na een toetsafname niet meer kan wijzigen .

Terug naar boven


Leerlingomgeving - algemeen

App automatisch updaten

Zorg ervoor dat het updaten van de Test-Correct app automatisch verloopt. Zo ben je er zeker van dat je altijd met je toets kan starten. Bij belangrijke updates kan het namelijk voorkomen dat je pas in kunt loggen na het updaten van de applicatie.

Tips voordat je de Test-Correct app opstart

  • Heb je belangrijke bestanden opgeslagen? Alle applicaties worden namelijk afgesloten zodra jij toestemming geeft voor de één-app-modus. Het zou zonde zijn als jij jouw werk kwijtraakt. 
  • Staat het volume van je apparaat op een prettig niveau? Als je een video moet kijken, geluidsfragment moet luisteren of recht hebt op de voorleesfunctie, is het fijn als de audio niet te hard of te zacht staat. Zet hem gemiddeld. In de applicatie kan je dit nog iets hoger of lager zetten naar wens. 
  • Ken je de inlog van je Magister of SOMtoday account nog? Binnen de Test-Correct app kan je geen gebruik maken van jouw wachtwoordmanager. Je dient het wachtwoord zelf in te voeren. 

Afsluiten van de app

  • Ben je klaar met je toets? Zorg er dan voor dat je de toets eerst inlevert. Daarna vind je rechts bovenin je scherm een knop waarmee je de applicatie kunt afsluiten.
  • Wil je verder werken aan je toets terwijl deze al is ingeleverd? De surveillant moet de toets opnieuw voor je openen. Indien de surveillant hiermee akkoord gaat, kan je de toets opnieuw opstarten via jouw dashboard. Je gaat verder waar je gebleven was.
    Dit werkt alleen bij reguliere accounts, niet bij afnames middels Test-Direct.

Ik moet nu een toets maken, maar ik zie geen toets klaarstaan op mijn dashboard.

Vraag de docent of jij bent toegevoegd aan de toets en/of klas. De docent bepaald wie er toegevoegd worden aan een toets.

Ik wil een toets starten, maar ik zie in de wachtkamer geen knop om de toets in te komen.

Het kan zijn dat de toets nog niet gestart is. Wacht totdat je docent of de surveillant de toets voor je opent. Het kan ook zijn dat je de toets vanuit je browser probeert te starten terwijl dit niet is toegestaan. Open in dit geval de Test-Correct app om de toets te maken.

Ik kan geen antwoord meer typen in mijn open vraag, help!

Dit kan 2 oorzaken hebben;

1.  Je bent de verbinding verloren met internet. Je kunt nu niet verder werken. Wacht even totdat de internetverbinding hersteld wordt en werk daarna verder. Gebeurt dit niet? Probeer een paar keer of je alsnog naar de volgende vraag kunt gaan. Mocht dit allemaal niet werken, dan heb je als allerlaatste mogelijkheid om de app hard af te sluiten en opnieuw verbinding te maken met het WiFi netwerk. Je hebt de mogelijkheid om een back-up op te vragen die je naar support kunt sturen . Hiervoor verzamel je het logboek bestand  en stuur deze op naar support met een omschrijving van wat er is gebeurd. 

 

Dit zijn de manieren voor de verschillende apparaten om de app hard af te sluiten:

  • Windows : F5, eventueel in combinatie met fn
  • Macbook: command+q
  • Ipad: schudden van de iPad
  • Chromebook: F5, eventueel in combinatie met fn

 

2. Je voorleessoftware staat nog op actief. Rond het voorlezen van je vraag of antwoord af, daarna kan je weer verder typen. Voorlezen en typen tegelijk kan niet.

 

Welke fijne tips hebben jullie voor mij zodat ik fijner digitaal kan toetsen?

  • Door jouw getypte tekst te selecteren krijg je onder het typvenster het aantal woorden te zien. Zo weet je bij een schrijfopdracht altijd hoeveel woorden je al gebruikt hebt. Zeg maar dag tegen alles optellen!
  • Bijlages kan je in- en uitzoomen, verplaatsen en het algeheel in formaat wijzigen. Door je muis te laten stilstaan op de hoek van de bijlage, veranderd het symbooltje en kan je de grootte slepen. 
  • Staat de volgorde van de rubriceer- en/of rangschrikvraag automatisch al goed? Deze worden per leerling geshuffeld. Je dient hier eerst een antwoord aan te kikken zodat het systeem herkent dat jij dat antwoord geeft. Ben je dat vergeten? In het toetsoverzicht aan het einde van de toets krijg je altijd jouw antwoorden te zien. Deze zal dan leeg zijn. Je kan het dan nog makkelijk wijzigen. 
  • Vraag je docent om eens de CO-Learning met jullie te doen? Dit is een leuke werkvorm waarbij jij de verantwoordelijkheid krijgt over het nakijken van je klasgenoten. Geheel anoniem. De docent ziet wel wie welke beoordeling toekent. Leerlingen geven aan dit een leuke werkvorm te vinden en ervan te leren!

Terug naar boven


Leerlingomgeving - Windows

We hebben geen vragen specifiek voor leerlingen op Windows apparaten. Kijk voor alle bekende vragen bij de algemene vragen.

Terug naar boven


Leerlingomgeving - MacBook

Het lukt mij niet om te kopiëren en plakken van mijn geschreven tekst, hoe moet dit?

Kopiëren en plakken van jouw eigen getypte tekst werkt. Wat natuurlijk erg handig is bij het maken van schrijfopdrachten! Werkt het bij jou niet soepel? Dan raden we je aan alleen de tekst zelf te kopiëren en dus zo min mogelijk spaties of andere items erbij te selecteren wanneer je de tekst kopieert. 

De app geeft aan dat er geen internetconnectie is. Dit duurt nu al erg lang. Wat kan ik doen? 

Macbook is het enige apparaat dat niet automatisch de verbinding herstelt nadat de wifi wegvalt. Dit is uiteraard erg vervelend. Vanuit de app kan jij daar natuurlijk weinig aan doen. Wees gerust. Jouw werk blijft altijd opgeslagen in de logboekbestanden van jouw applicatie. Dit geldt voor de meest recente versie. We raden je aan dit samen met jouw ICT-beheerder van school te doen. Om het zekere van het onzekere te nemen adviseren we je altijd om eerst foto's van je werk te maken met een mobiele telefoon. Daarna lees je hier hoe je de logboekbestanden kan genereren. Deze dien je op te sturen naar onze supportafdeling. De data die wij genereren bevat codedelen, de opmaak van je getypte tekst is helaas wel weg. Vandaar dat de foto's je helpen dit snel recht te trekken. 

Terug naar boven


Leerlingomgeving - iPad

Volgens jullie app moet de iPad geüpdatet worden naar 17.3 of hoger. Waarom?

Helaas is er in de OS van de iPad een probleem geslopen waardoor het aanzetten van Begeleidde toegang in combinatie met het afspelen van bestanden applicaties laat vastlopen. Dit is niet alleen de applicatie van Test-Correct, maar velen met ons. Apple is daardoor hard aan het werk gegaan om dit probleem te verhelpen. Vanaf iPadOS versie 17.3 zijn deze problemen verholpen.

Het probleem van de begeleidde toegang is erin geslopen bij de lancering van iPadOS 17.0. Alle iPadOS versies onder 17.0 en vanaf 17.3 hebben deze fout niet (meer). Om ervoor te zorgen dat jij zo soepel mogelijk je toets kunt maken, werkt de app niet meer op iPadOS 17.0, 17.1 en 17.2.

In sommige gevallen heeft de iPad te weinig opslagruimte voor deze updates. Kijk dan goed welke apps je niet meer gebruikt en verwijder deze en/of verwijder video's en foto's die je niet meer gaat gebruiken om ruimte te creëren. De apps kan je na de update weer installeren op je iPad.

Terug naar boven


Leerlingomgeving - Chromebook

Ik heb geen applicatie van Test-Correct op mijn Chromebook staan.

Je bent in dit geval afhankelijk van je IT-beheerder. Zij plaatsen namens school de apps op jouw apparaat die je voor je lessen nodig hebt. Wanneer jij de app van Test-Correct niet terug kunt vinden op jouw apparaat, dan kan je bij jullie ICT-afdeling navragen of zij de applicatie voor jou kunnen installeren.

Terug naar boven