Frequently asked questions - Student

Zoek je iets en kan je het niet vinden? In dit artikel geven we je een overzicht van vragen die we vaak van onze gebruikers doorkrijgen. Daarbij krijg je natuurlijk ook van ons het antwoord waarmee jij zelf verder kan.

Student-omgeving - algemeen

App automatisch updaten

Zorg ervoor dat het updaten van de Test-Correct app automatisch verloopt. Zo ben je er zeker van dat je altijd met je toets kan starten. Bij belangrijke updates kan het namelijk voorkomen dat je pas in kunt loggen na het updaten van de applicatie.

Tip voordat je de Test-Correct app opstart

  • Ken je de inlog van je Magister of SomToday account nog? Binnen de Test-Correct app kan je geen gebruik maken van jouw wachtwoordmanager. Je dient het wachtwoord zelf in te voeren. 

Afsluiten van de app

  • Ben je klaar met je toets? Zorg er dan voor dat je de toets eerst inlevert. Daarna vind je rechts bovenin je scherm een knop waarmee je de applicatie kunt afsluiten.
  • Wil je verder werken aan je toets terwijl deze al is ingeleverd? De surveillant moet de toets opnieuw voor je openen. Indien de surveillant hiermee akkoord gaat, kan je de toets opnieuw opstarten via jouw dashboard. Je gaat verder waar je gebleven was.
    Dit werkt alleen bij reguliere accounts, niet bij afnames middels Test-Direct (wanneer je inlogt met naam en toetscode).

Ik moet nu een toets maken, maar ik zie geen toets klaarstaan op mijn dashboard.

Vraag de docent of jij bent toegevoegd aan de toets en/of klas. De docent bepaalt wie er toegevoegd wordt aan een toets.

Ik wil een toets starten, maar ik zie in de wachtkamer geen knop om de toets in te komen.

Het kan zijn dat de toets nog niet gestart is. Wacht totdat je docent of de surveillant de toets voor je opent. Het kan ook zijn dat je de toets vanuit je browser probeert te starten terwijl dit niet is toegestaan, dan zie je een melding in jouw scherm. Open in dit geval de Test-Correct app om de toets te maken.

Ik kan geen antwoord meer typen in mijn open vraag, help!

Dit kan 2 oorzaken hebben;

1.  Je voorleessoftware staat nog op actief. Rond het voorlezen van je vraag of antwoord af, daarna kan je weer verder typen. Voorlezen en typen tegelijk kan niet.

2. Je bent de verbinding verloren met internet. Je kunt nu niet verder werken. Wacht even totdat de internetverbinding herstelt wordt en werk daarna verder. Gebeurt dit niet? Probeer een paar keer of je alsnog naar de volgende vraag kunt gaan. Mocht dit allemaal niet werken, dan heb je als allerlaatste mogelijkheid om de app hard af te sluiten en opnieuw verbinding te maken met het WiFi netwerk. Je hebt de mogelijkheid om een back-up op te vragen die je naar support kunt sturen. Hiervoor verzamel je het logboek bestand  en stuur je deze op naar support met een omschrijving van wat er is gebeurd. 

Dit zijn de manieren voor de verschillende apparaten om de app hard af te sluiten:

  • Windows : alt+f4
  • Macbook: command+q
  • Ipad: schudden van de iPad
  • Chromebook: F5, eventueel in combinatie met fn


Welke fijne tips hebben jullie voor mij zodat ik fijner digitaal kan toetsen?

  • Door jouw getypte tekst te selecteren krijg je onder het typvenster het aantal woorden te zien. Zo weet je bij een schrijfopdracht altijd hoeveel woorden je al gebruikt hebt. Zeg maar dag tegen alles optellen!
  • Bijlages kan je in- en uitzoomen, verplaatsen en het algeheel in formaat wijzigen. Door je muis te laten stilstaan op de hoek van de bijlage, verandert het symbooltje en kan je de grootte slepen. 
  • Staat de volgorde van de rubriceer- en/of rangschrikvraag automatisch al goed? Deze worden per leerling geshuffelt. Je dient hier eerst een antwoord aan te klikken zodat het systeem herkent dat jij dat antwoord geeft. Ben je dat vergeten? In het toetsoverzicht aan het einde van de toets krijg je altijd jouw antwoorden te zien. Deze zal dan leeg zijn. Je kan het dan nog makkelijk wijzigen. 
  • Vraag je docent om eens de CO-Learning met jullie te doen. Dit is een leuke werkvorm waarbij jij de verantwoordelijkheid krijgt over het nakijken van je klasgenoten, geheel anoniem. De docent ziet wel wie welke beoordeling toekent. Leerlingen geven aan dit een leuke werkvorm te vinden en ervan te leren!

Terug naar boven

 

Student-omgeving - MacBook

Het lukt mij niet om te kopiëren en plakken van mijn geschreven tekst, hoe moet dit?

Kopiëren en plakken van jouw eigen getypte tekst werkt. Wat natuurlijk erg handig is bij het maken van schrijfopdrachten! Werkt het bij jou niet soepel? Dan raden we je aan alleen de tekst zelf te kopiëren en dus zo min mogelijk spaties of andere items erbij te selecteren wanneer je de tekst kopieert. 

De app geeft aan dat er geen internetconnectie is. Dit duurt nu al erg lang. Wat kan ik doen? 

Macbook is het enige apparaat dat niet automatisch de verbinding herstelt nadat de wifi wegvalt. Dit is uiteraard erg vervelend. Vanuit de app kan jij daar natuurlijk weinig aan doen. Wees gerust. Jouw werk blijft altijd opgeslagen in de logboekbestanden van jouw applicatie. Dit geldt voor de meest recente versie. We raden je aan dit samen met jouw ICT-beheerder van school te doen. Om het zekere van het onzekere te nemen adviseren we je altijd om eerst foto's van je werk te maken met een mobiele telefoon. Daarna lees je hier hoe je de logboekbestanden kan genereren. Deze dien je op te sturen naar onze supportafdeling. De data die wij genereren bevat codedelen, de opmaak van je getypte tekst is helaas wel weg. Vandaar dat de foto's je helpen dit snel recht te trekken. 

Terug naar boven


 

Student-omgeving - iPad

Volgens jullie app moet de iPad OS geüpdatet worden naar 17.3 of hoger. Waarom?

Helaas is er in de OS van de iPad een probleem geslopen waardoor het aanzetten van Begeleidde toegang in combinatie met het afspelen van bestanden applicaties laat vastlopen. Dit is niet alleen de applicatie van Test-Correct, maar velen met ons. Apple is daardoor hard aan het werk gegaan om dit probleem te verhelpen. Vanaf iPadOS versie 17.3 zijn deze problemen verholpen.

Het probleem van de begeleidde toegang is erin geslopen bij de lancering van iPadOS 17.0. Alle iPadOS versies onder 17.0 en vanaf 17.3 hebben deze fout niet (meer). Om ervoor te zorgen dat jij zo soepel mogelijk je toets kunt maken, werkt de app niet meer op iPadOS 17.0, 17.1 en 17.2.

In sommige gevallen heeft de iPad te weinig opslagruimte voor deze updates. Kijk dan goed welke apps je niet meer gebruikt en verwijder deze en/of verwijder video's en foto's die je niet meer gaat gebruiken om ruimte te creëren. De apps kan je na de update weer installeren op je iPad.

Terug naar boven


 

Student-omgeving - Chromebook

Ik heb geen applicatie van Test-Correct op mijn Chromebook staan.

Je bent in dit geval afhankelijk van je IT-beheerder. Zij plaatsen namens school de apps op jouw apparaat die je voor je lessen nodig hebt. Wanneer jij de app van Test-Correct niet terug kunt vinden op jouw apparaat, dan kan je bij jullie ICT-afdeling navragen of zij de applicatie voor jou kunnen installeren.

Terug naar boven