Inzichten na CO-Learning sessie

Als je een CO-Learning sessie hebt voltooid met je klas dan kan je in het nakijkoverzicht informatie vinden met betrekking tot deze sessie. Deze informatie geeft jou inzicht in hoe je leerlingen de CO-Learning gemaakt hebben.

Als je een CO-Learning sessie hebt gedaan met je klas is het handig om te weten hoe je klas het gedaan heeft. Navigeer naar het tabblad Afgenomen en klik vervolgens op de toets waar je een CO-Learning sessie mee hebt gedaan (afbeelding 1). Je komt nu in het nakijkoverzicht terecht. Scroll naar beneden, naar Resultaten (afbeelding 2). Achter elke leerling zie je de volgende informatie: 

  • Nagekeken: dit is het totaal aantal nagekeken vragen in deze toets. 
  • Score/max: dit geeft het aantal behaalde punten weer die deze leerling gehaald heeft versus het totaal aantal punten dat te behalen was. 
  • Discr: dit geeft aan hoe vaak er discrepantie is gedetecteerd bij deze leerling tijdens de CO-Learning sessie. 
  • Het behaalde cijfer: in het groen zie je het behaalde cijfer voor deze toets (gebaseerd op de gekozen normering)

Een hoge discrepantie betekent in het algemeen dat de kwaliteit van beoordelen van deze student slechter is ten opzichte van de rest van de klas. Let op: je moet het aantal discrepanties wel in verhouding zien tot het aantal vragen waarvoor je de CO-Learning sessie hebt uitgevoerd. Daarnaast is het goed om te onthouden dat 1 vraag 2 discrepanties kan opleveren per leerling, aangezien elke leering twee verschillende medeleerlingen nakijkt per vraag. Dus als je voor 3 vragen de CO-Learning hebt toegepast is de maximale discrepantie score die een leerling kan halen 6. 

Om inzicht te krijgen in hoe een leerling de CO-Learning heeft gemaakt moet je op twee gegevens letten: 1. de relatieve discrepantie score en 2. het behaalde cijfer van de leerling. De discrepantie score zegt iets over hoe serieus een leerling betrokken is bij het nakijken maar kan ook iets zeggen over hoe goed de leerling de stof begrijpt.

Er zijn vier mogelijke resultaten. 

  • Hoog cijfer/hoge discrepantie
    • Het hoge cijfer toont namelijk aan dat deze leerling de lesstof wel goed begrijpt, gezien het hoge resultaat. Je zou dan verwachten dat deze leerling dan ook de vertaalslag van het antwoordmodel naar een leerlingenantwoord zou kunnen maken in de CO-Learning. Maar gezien de hoge discrepantie heeft de leerling de CO-Learning niet serieus gemaakt, of hij snapt het concept van de CO-Learning niet.
  • Laag cijfer/lage discrepantie
    • Als een leerling een laag cijfer heeft gehaald voor de toets én ook een lage discrepantie score heeft, toont dit aan dat de leerling veel heeft opgestoken van de CO-Learning sessie. Deze leerling heeft namelijk de antwoorden van zijn medeleerlingen wel goed kunnen beoordelen. Het zou kunnen dat de leerling bijvoorbeeld niet goed had geleerd voor de toets maar de kern van de stof wel begrijpt. 
  • Hoog cijfer/lage discrepantie
    • Bij een hoog resultaat en een lage discrepantie score kun je concluderen dat de leerling zowel de lesstof als de CO-Learning goed begrijpt. De leerling kan de lesstof goed toepassen in de CO-Learning en beoordeelt daarom beter ten opzichte van de rest van de klas. 
  • Laag cijfer/hoge discrepantie 
    • Bij deze uitkomst lijkt het dat de leerling de lesstof niet goed begrijpt (door het lage resultaat) en dit kan resulteren in het feit dat de leerling de antwoorden van de CO-Learning ook minder goed beoordeeld. Als je niet kan overzien of een antwoord juist is, zal je slechter beoordelen en daardoor een hogere discrepantie score krijgen. Een andere verklaring voor de hoge discrepantie zou kunnen zijn dat deze leerling het concept van de CO-Learning niet goed snapt en daardoor veel discrepantie veroorzaakt.

Je kan je afvragen of een leerling die wél serieus nakijkt benadeeld wordt door een leerling die de CO-Learning niet serieus maakt. Bijvoorbeeld: 

Leerling 1 neemt de hele CO-Learning sessie niet serieus. Voor vraag 1 kijken leerling 1 en leerling 2 het antwoord na van leerling 3. Bij leerling 2, die wel goed nakijkt, zal nu dus discrepantie gedetecteerd worden omdat de beoordeling afwijkt van die van leerling 1.

Aangezien de CO-Learning er automatisch voor zorgt dat een leerling voor elke vraag die hij of zij nakijkt aan een andere leerling wordt gekoppeld zal de discrepantie van leerling 2 (veroorzaakt door leerling 1) geen enorme invloed hebben op zijn/haar totale kwaliteit van beoordelen.

Dit komt omdat je de discrepantiescore moet analyseren in verhouding tot het totaal aantal beoordeelde antwoorden. Als leerling 2 nog acht andere vragen nakijkt (en dus 16 antwoorden, want voor elke vraag kijkt de leerling twee antwoorden van medeleerlingen na) en hier weinig tot geen discrepantie op scoort (ervan uitgaande dat al deze leerlingen dus goed nakijken), heeft deze leerling een discrepantie score van 1 op 18 nagekeken antwoorden (gebaseerd op 9 nagekeken vragen in deze CO-Learning sessie).