Wordt een leerling die wél serieus nakijkt benadeeld door een leerling die niet serieus nakijkt tijdens een CO-Learning sessie?

De discrepantie score van een leerling bij een CO-Learning sessie geeft aan hoe goed een leerling beoordeelt ten opzicht van de rest van de klas. Kan deze score negatief beïnvloed worden door een leerling die het nakijken niet serieus neemt?

Stel je hebt de volgende situatie: Leerling 1 neemt de hele CO-Learning sessie niet serieus en vult overal zomaar een beoordeling in. Voor vraag 1 kijken leerling 1 en leerling 2 het antwoord na van leerling 3. Bij leerling 2, die wel goed nakijkt, zal nu dus discrepantie gedetecteerd worden omdat de beoordeling waarschijnlijk afwijkt van die van leerling 1.

Aangezien de CO-Learning er automatisch voor zorgt dat een leerling voor elke vraag die hij of zij nakijkt aan een andere leerling wordt gekoppeld zal de discrepantie van leerling 2 (veroorzaakt door leerling 1) geen enorme invloed hebben op zijn/haar totale kwaliteit van beoordelen.

Dit komt omdat je de discrepantiescore moet analyseren in verhouding tot het totaal aantal beoordeelde antwoorden. Als leerling 2 nog acht andere vragen nakijkt (en dus 16 antwoorden, want voor elke vraag kijkt de leerling twee antwoorden van medeleerlingen na) en hier weinig tot geen discrepantie op scoort (ervan uitgaande dat al deze leerlingen dus goed nakijken), heeft deze leerling een discrepantie score van 1 op 18 nagekeken antwoorden (gebaseerd op 9 nagekeken vragen in deze CO-Learning sessie).