Verschillende typen toetsen

Bij het inplannen van een toets kun je kiezen tussen drie verschillende afname typen. In dit artikel lees je wat deze typen in houden.

Wanneer je een toets gaat inplannen zie je in het inplanscherm drie verschillende opties staan onder Afname type, namelijk: Formatief, Summatief, en Oefenen (afbeelding 1). Wat is het verschil tussen deze types?  

  • Je kiest het type summatief of formatief als je de toets op één moment/op één dag wilt afnemen.  
  • Je kiest het type oefenen als je de leerlingen een opdracht wilt laten maken waar ze verspreid over meerder lesuren op verschillende dagen aan mogen werken. Bij het type Oefenen kan je een periode aangeven waarbij je de opdracht voor meerdere dagen open kan zetten (afbeelding 2).  

Wat zijn de praktische verschillen? 

  1. Je kan bij het type Oefenen de leerlingen wel verplichten om in de applicatie te werken, dus in de beveiligde omgeving. Echter kun je bij het type oefenen niet actief surveilleren (afbeelding 3). Zo zul je dus geen veiligheidsmeldingen te zien krijgen bij het surveilleren in tegenstelling tot het surveilleren bij de types formatief en summatief. 
  2. Het surveillantenscherm is anders ingedeeld bij het type oefenen dan bij het type summatief en formatief.  
  • Het surveillancescherm bij summatief/formatief vind je onder de knop Surveilleren in het hoofdmenu (afbeelding 4). Je komt dan in het bekende surveillance scherm terecht (afbeelding 5). 
  • Het surveillancescherm bij oefenen vind je onder Lopende opdrachten in het hoofdmenu (afbeelding 6). Je klikt vervolgens op de opdracht die je hebt ingepland (afbeelding 7). Je komt nu in het afnamescherm van de opdracht terecht, wat tevens het surveillancescherm is (afbeelding 8). Als je naar beneden scrolt zie je de namen van de leerlingen die toegang hebben tot deze toets. Je kan nu op een naam klikken (afbeelding 9). Er klapt aan de zijkant een scherm open waar je de specifieke informatie over deze leerling ziet (afbeelding 10).   

Als je wilt dat jouw leerlingen over meerde dagen aan de opdracht werken zonder dat deze alle dagen openstaat, moet je de toets tussentijds innemen. Hoe doe je dit? 

  • Je moet de toets dan op individueel niveau innemen. Dit doe je door in het surveillancescherm achter de naam van elke leerling op het groene pijltje klikken (afbeelding 11). Er verschijnt een melding met de vraag of je de toets voor deze leerling wilt innemen. Klik op Innemen (afbeelding 12). Nu is de toets op individueel niveau ingenomen. Als je de toets op een later moment/op een andere dag weer wilt openzetten moet je de pijltjes achter iedere naam afzonderlijk weer open klikken (afbeelding 13).  
    Let op: als je de toets tussentijds wilt innemen moet je deze dus niet op toetsniveau innemen bovenaan aan de pagina, zodra je dit doet is de toets definitief ingenomen en kan je deze niet meer openzetten. 
  • Als je de opdracht tussentijds inneemt betekent dit niet dat je ook tussentijds feedback kan geven of de antwoorden van jouw leerlingen al kan inzien. Dit kun je pas doen als je de toets op toetsniveau hebt ingenomen.  Dit doe je bovenaan het surveillancescherm bij de groene knop Innemen (afbeelding 14). Er verschijnt een pop-up scherm, klik nogmaals op Innemen (afbeelding 15). Je kunt de opdracht nu nakijken.