Bij het vraagtype Schrijf op moet de student zelf een open antwoord formuleren.
Let op: dit vraagtype bestond eerder (voor juli 2023) uit de Open vraag kort en de Open vraag lang. Heb je voor juli 2023 een open vraag gemaakt in één van de twee oude vraagtypes, dan zijn deze automatisch omgezet naar de nieuwe opmaak van de Schrijf op vraag.
Voor algemene uitleg over vraagitem creëren, klik hier.
Voor algemene uitleg over toets construeren, klik hier.
Dit vraagtype is een open vraag. Bij dit vraagtype wordt de student vrijgelaten in het opschrijven van zijn of haar antwoord.
Stappenplan Schrijf op vraag maken
Het tabblad Vraagstelling:
Klik op Vraag toevoegen (afbeelding 1) > Nieuwe creëren (afbeelding 2) > Schrijf op (afbeelding 3). Bij de vraagstelling moet je jouw vraag formuleren (afbeelding 4).
Het tabblad Antwoordmodel:
Geef hier het antwoord op dat als antwoordmodel moet dienen. Het is handig is als je duidelijk aangeeft hoeveel punten waarvoor te verdienen zijn door de student (afbeelding 5). Vergeet niet het maximaal aantal punten gelijk te zetten aan het aantal punten dat je toekent in het antwoordmodel (afbeelding 6).
Er zijn vier antwoordopties voor de student die je als docent aan en uit kunt zetten (afbeelding 7):
- Formules en speciale tekens beschikbaar: hiermee kunnen de studenten formules uitschrijven met de math- en chemeditor en gebruik maken van speciale karakters.
- Tekst opmaak opties: hiermee hebben de studenten de mogelijkheid om de opmaak van hun antwoord aan te passen.
- Maximaal aantal woorden: hiermee kunnen de studenten niet meer dan het gekozen aantal woorden schrijven. Als je deze optie aanklikt staat het maximaal aantal woorden standaard op 50. Dit aantal kan je zelf aanpassen naar het aantal woorden dat jij geschikt vindt voor je vraag.
- Spellingscontrole beschikbaar: als je deze optie inschakelt dan kunnen studenten bij het typen van hun antwoord gebruik maken van spellingscontrole. Het is hierin van belang dat je ook de taal instelt op vraagniveau waarin de leerling antwoord geeft. Dit doe je naast het instellen van het aantal punten (afbeelding 6). Deze optie is niet voor iedere docent beschikbaar. Deze optie maken we per school beschikbaar. Wil je hier als docent gebruik van maken, maar is deze optie nog niet zichtbaar, laat dit dan weten aan jouw projectleider.
De antwoordopties vanuit de student
Klik op het oogje om het voorbeeld van je opgestelde vraag te zien (afbeelding 8). Je hebt de volgende antwoordopties:
- Alle drie de antwoordopties uitgeschakeld (afbeelding 9): de student kan zijn of haar antwoord typen, maar heeft geen opmaak opties. De student kan alleen de pijltjes Ongedaan maken (Ctrl+Z) en Opnieuw (Ctrl+Y) gebruiken.
- Formules en speciale tekens ingeschakeld (afbeelding 10): de student krijgt de volgende drie extra mogelijkheden:
- MathType (): met deze optie kan de student wiskundige formules maken;
- ChemType (): met deze optie kan de student scheikundige formules maken;
- Speciale karakters (): met deze optie kan de student vreemde tekens typen.
- Tekst opmaakopties ingeschakeld (afbeelding 11): De student krijgt de volgende mogelijkheden:
- De tekst vet of cursief maken;
- De tekst onderlijnen of doorhalen;
- Schrijven met een subscript of een superscript;
- Een ongenummerde of genummerde lijst toevoegen;
- Een blokcitaat of een tabel invoegen;
- Het lettertype en de lettergrootte aanpassen;
- De tekst achtergrondkleur of de tekstkleur zelf aanpassen;
- Verschillende koppen toevoegen;
- Het format verwijderen.
- Maximaal aantal woorden ingeschakeld (afbeelding 12): de student ziet hoeveel woorden hij of zij heeft getypt en hoeveel het maximaal aantal woorden is wat hij of zij kan typen.
- Spellingscontrole beschikbaar (afbeelding 13): de student heeft inzicht als er een woord fout wordt getypt. Er is dan een rode lijn zichtbaar onder het woord en rechts onderin wordt weergegeven hoeveel woorden er fout zijn geschreven. Als je op het woord klikt wordt er een beter alternatief gegeven (afbeelding 14).