Toets inzien door student na CO-Learning

Bij toets inzage krijgen studenten de kans om hun antwoorden te bekijken en om hun gekregen beoordelingen door medestudenten te keuren. Daar waar nodig kan de student bij jou aan de bel trekken.

Je kan jouw studenten de mogelijkheid geven om hun eigen toets nog eens in te zien. Het openzetten van een toets voor inzage kan op twee momenten.

  1. Na het bespreken van de toets door middel van de CO-Learning module;
  2. Na het nakijken en becijferen van de toets door de docent.

Dit artikel gaat over de uitleg van optie één, voor meer informatie over optie twee, klik hier.

Stappenplan Toets inzien na CO-Learning:

Als je het bespreken van de toets door middel van de CO-Learning module beëindigt, wordt de toets automatisch geplaatst onder de tegel Afgenomen (afbeelding 1). Vanaf dit tabblad kan je de studenten de mogelijkheid geven om hun eigen toets nog eens in te zien. Je kan de toets op drie manieren opzetten:

  • De eerste manier is om op de drie-puntjes te klikken naast de titel van de toets die je wilt opzetten voor inzage en dan te klikken op Openzetten (afbeelding 2).
  • De tweede manier is om te klikken op de titel van de toets die je wilt openzetten (afbeelding 3). Als je dezelfde toets bij meerdere klassen hebt afgenomen, zorg er dan voor dat je de toets van de juiste klas open klikt. De klas staat links, onder de titel van de toets.

Via deze twee manieren kom je in het nakijkoverzicht van de toets (afbeelding 4). Voor meer informatie over dit overzicht klik hier. In het overzicht klik je op Instellen onder het kopje in te zien tot (afbeelding 4). Er opent een pop-up scherm Inzien instellen (afbeelding 5). Klik op het kalender icoontje en geef aan tot welke datum en tijd studenten hun toets kunnen inzien. Je hebt de optie om Antwoordmodel tonen te activeren (afbeelding 6). Als je deze optie activeert zien studenten op hun eigen scherm het antwoordmodel als ze hun eigen toets inzien (lees hieronder wat studenten zien). Je kan deze optie ook niet activeren als je het antwoordmodel wilt presenteren op het schoolbord.

Als je de opties die je wilt hebt aangevinkt klik je op Inzien openzetten (afbeelding 6). De studenten hebben nu de mogelijkheid om hun eigen resultaten in te zien tot de aangegeven datum en tijd.

Als je ervoor kiest dat jouw studenten de toets mogen inzien na CO-Learning, dan krijgen de studenten de kans om de beoordelingen van twee beoordelaars (twee medestudenten) bij hun eigen vragen te keuren. De student ziet echter alleen het aantal punten als de twee beoordelaars het zelfde aantal punten hebben toegekend. De student kan beoordelen of hij/zij het eens is met de beoordeling van de medestudenten en daar waar nodig bij jou aan de bel te trekken (als ze het niet eens zijn met een beoordeling van hun medestudenten).

Als je het inzien eerder wilt stoppen dan de aangegeven datum en tijd, kan je het inzien deactiveren (afbeelding 7). Studenten kunnen hun toets dan niet meer inzien.

  • De derde manier om een toets open te zetten is door direct op het oog-icoontje te klikken binnen het vak van een toets in het tabblad Afgenomen (afbeelding 8). 
Dezelfde pop-up Inzien instellen verschijnt (afbeelding 9). Klik op het kalender icoontje en geef aan tot welke datum en tijd studenten hun toets kunnen inzien. Je hebt de optie om Antwoordmodel tonen te activeren. Klik vervolgens op Inzien openzetten. Zodra Inzien openstaat wordt het oogje groen. Door weer op het groene oogje te klikken zet je Inzien weer uit (afbeelding 10).

Stappenplan - Wat ziet de student?

De student logt in en klikt onder de knop Toetsen (afbeelding 1) op de knop Inzien (afbeelding 2). De student krijgt hier een overzicht te zien van welke toetsen hij/zij kan inzien tot wanneer. De student klikt op de knop Inzien (afbeelding 3). De student komt in het overzicht scherm en klikt op Inzien starten (afbeelding 4).

De student krijgt een soortgelijk overzicht als tijdens het maken van de toets. De student ziet de vraag (afbeelding 5), zijn/haar antwoord (afbeelding 6) en daaronder het antwoord van het antwoordmodel (afbeelding 7). Tevens krijgt de student ook inzicht in hoeveel punten hij/zij verdiend heeft bij deze vraag (afbeelding 8).

In de rechter kolom ziet de student hoeveel punten hij/zij heeft verdiend, mits dit een gesloten vraag is of een open vraag waarbij de twee beoordelaars hetzelfde aantal punten hebben toegekend. Dit ziet er als volgt uit:

  • 3 / 3: dit betekent dat de student het volle aantal punten heeft gekregen, namelijk 3 van de 3
  • 1 / 2: dit betekent dat de student slechts één van de twee punten heeft gekregen

Als de twee beoordelaars niet hetzelfde aantal punten hebben toegekend tijdens de CO-Learning dan ziet de student bij het inzien geen aantal punten staan, maar slechts een streepje, zoals in het voorbeeld op afbeelding 8.

De student kan naast de toegekende totaal score ook nog de eventuele feedback zien van de beoordelaars en de individuele CO-Learning scores (afbeelding 9).