Toets bespreken met CO-Learning

Dit is waarschijnlijk het meest interessante onderdeel voor jou. De methodiek waar Test-Correct voor gemaakt is draait allemaal om het bespreken van de toets aan de hand van CO-Learning (peer review). Test-Correct is hier uniek in!

Voor uitleg over de CO-Learning vanuit de student kant, klik hier.

Dit artikel is opgedeeld twee delen, in het eerste deel wordt uitgelegd hoe je de CO-Learning kunt opstarten en welke opties je hebt om te bespreken. In deel twee wordt de CO-Learning uitgelegd vanaf het moment dat hij is gestart. Klik hier om direct naar deel twee te gaan.

Stappenplan toets bespreken met CO-Learning 

CO-Learning opstarten

 Je hebt al eerder een toets afgenomen en je wilt deze nu bespreken met de klas. Je logt in en kiest in het menu de tegel Afgenomen (afbeelding 1). In het eerste tabblad onder de tegel Afgenomen staat: Mijn afgenomen toetsen. In dit tabblad krijg je een overzicht te zien van alle toetsen die zijn afgenomen, maar nog niet zijn besproken. In het tweede tabblad onder de tegel Afgenomen staat: Nakijken & Normeren. In dit tabblad krijg je een overzicht te zien van alle toetsen die besproken zijn, maar nog niet nagekeken en alle toetsen welke je hebt nagekeken, maar nog niet hebt genormeerd. Voor meer informatie over het nakijken, klik hier.

In het eerste of tweede tabblad: Mijn afgenomen toetsen (afbeelding 3) of Nakijken & normeren  open je de toets die je wilt bespreken door op de titel van de toets te klikken. Als je dezelfde toets bij meerdere klassen hebt afgenomen, zorg er dan voor dat je de toets van de juiste klas open klikt. De klas staat rechtsonder in het vak. Je kan de toets ook openen door op de drie-puntjes te klikken naast de titel van de toets en dan te klikken op CO-Learning (afbeelding 4). Je krijgt nu een nieuw scherm te zien met de belangrijkste informatie over de afgenomen toets (afbeelding 5).

De volgende informatie is te zien op dit scherm:


  • Terug: deze knop brengt je naar het vorige overzichtsscherm, het eerste tabblad: Mijn afgenomen toetsen.

  • CO-Learning: als je op deze knop klikt begint het bespreken.
  • Inhaal-toets plannen (inhaaltoets): als je hierop klikt dan kun je inhalers en/of herkansers de mogelijkheid bieden om deze toets te maken.
    • Let op: inhalers kunnen niet meedoen aan het bespreken, ook als ze dezelfde toets hebben gemaakt.
  • De  toetscode: als studenten niet konden inloggen met hun eigen account bij afname van de toets en daardoor de toets hebben gemaakt aan de hand van Test-Direct, kunnen deze studenten opnieuw inloggen met dezelfde toetscode en exact dezelfde naam als welke zij hebben gebruikt voor het maken van de toets.
  • De toetsinformatie: hier staat de belangrijkste toetsinformatie, zoals bijvoorbeeld de weging, welke klassen de toets hebben gemaakt en wanneer de toets is afgenomen.
  • Wachtkamer (afbeelding 6)hier zie je alle studenten die de toets gemaakt hebben. Als studenten zijn ingelogd in deze toets, dan kleurt hun label groen. Deze studenten wachten op het moment dat de klas de toets gaat bespreken. Als de studenten nog niet zijn ingelogd in de toets dan blijft hun label grijs. Voor meer informatie over hoe studenten kunnen inloggen in de toets, klik hier.

Om de CO-Learning te starten klik je op de knop CO-Learning (afbeelding 7).

 

Opmerking: het is voor een student altijd mogelijk om later aan te haken tijdens het bespreken. Wel is het zo dat elke afwezige student bij iedere vraag die in zijn/haar afwezigheid is besproken twee antwoorden niet heeft kunnen beoordelen, hierdoor stijgt de hoeveelheid nakijkwerk voor de docent.

CO-Learning instellingen

Klik op de knop CO-Learning, je krijgt nu een scherm te zien met zes opties (afbeelding 9). Hieronder wordt elke optie uitgelegd.

  • Browsertoegang toestaan: zet de schakelaar aan om toe te staan dat studenten in de browser mogen werken. Wil je studenten verplichten dat ze de CO-Learning in de app moeten uitvoeren? Deactiveer deze dan.
  • Taalcontrole aanzetten voor studenten: zet de schakelaar aan zodat de studenten gebruik kunnen maken van de spellings- en grammaticacontrole tijdens het beoordelen van elkaars antwoorden.
      • Deze optie komt niet altijd tevoorschijn. Deze optie moet voor de gehele schoollocatie beschikbaar worden gesteld. Wil je hier gebruik van maken, maar is het nog niet zichtbaar, laat dit dan weten aan jouw projectleider.
  • Feedback aanzetten voor studenten: zet de schakelaar aan zodat studenten feedback kunnen achterlaten tijdens het beoordelen van elkaars antwoorden. Lees hier verder hoe dat in zijn werk gaat. 

In de traditionele CO-Learning krijgt de student antwoorden van medestudenten te zien op zijn/haar scherm. Het vraag- en antwoordmodel wordt getoond op het schoolbord en de docent bepaald wanneer iedereen naar de volgende vraag gaat. Het is mogelijk om hiervan af te wijken door onderstaande opties te activeren.

  • Vraagtekst aanzetten voor studenten: wanneer geactiveerd zal de vraagtekst zichtbaar zijn op het scherm van de student.
  • Antwoordmodel aanzetten voor studenten: wanneer geactiveerd zal het antwoordmodel zichtbaar zijn op het scherm van de student.
  • Studenten werken op hun eigen tempo: wanneer geactiveerd kunnen studenten nadat de CO-Learning is gestart op eigen snelheid door de vragen navigeren. De navigatie van de docent is niet meer leidend.

Let op: om studenten op hun eigen tempo te laten werken moeten ze het vraag- en antwoordmodel zien op hun eigen scherm, daarom is het verplicht om deze eerst te activeren.

 

Wanneer je alle opties op de gewenste manier hebt aangeklikt, klik je op Volgende stap.

Nu wordt een overzicht getoond van alle vragen in je toets (afbeelding 10). Je kunt hier de vragen aanvinken welke vragen je wilt behandelen met de CO-Learning.

Automatisch staan alle Open vragen aangevinkt, je kunt rechtsboven ook klikken op Alle vragen, dan worden alle vragen geselecteerd.

Je kunt er ook voor kiezen om de vragen aan te klikken die je wilt bespreken, als er een vinkje voor de vraag staat betekent dat dat deze wordt besproken met de CO-Learning sessie (afbeelding 11). Als je een vraag toch niet wilt bespreken kun je deze aanklikken zodat het vinkje verdwijnt.

Klik op Starten, studenten kunnen nu beginnen met de CO-Learning (afbeelding 12).

 

Klik hier om terug naar boven te gaan.

Stappenplan CO-Learning beginnen

 

Op het schoolbord is het volgende te zien (afbeelding 1):

  • In de blauwe balk:
    • De titel van de toets;
    • De terug knop: je komt terug bij het overzicht van de afgenomen toets;
    • Afronden: deze knop kleurt groen als je aan het eind bent gekomen van het bespreken van de toets en alle openvragen hebt besproken. Je stopt hiermee het bespreken en plaatst de toets in het tabblad Nakijken & Normeren.
  • In het middenvak:
    • De Vraag: deze kan je ook inklappen doormiddel van het pijltje aan de rechterkant;
    • Het Antwoordmodel: hier staat het antwoord zoals je hebt ingevuld in je antwoordmodel tijdens het construeren van je toets. Deze kan je inklappen of uitklappen aan de hand van het pijltje aan de rechterkant (afbeelding 2).
  • In de linker kolom (afbeelding 3):
    • De lijst met de namen van de aanwezige studenten, met daarnaast: 
      • Klokje:
        • Grijs: nog twee antwoorden te beoordelen;
        • Oranje: nog één antwoord te beoordelen;
        • Groen vinkje: de student is klaar met deze vraag en wacht op de volgende vraag.
      • Smiley (deze laat zie hoe goed de student beoordeelt ten opzichte van zijn/haar medestudenten):
        • Blij: de student boordeelt bovengemiddeld goed;
        • Neutraal: de student beoordeelt gemiddeld;
        • Verdrietig: de student beoordeelt slecht.
    • Toon op smartboard: als je op het computer-icoontje klikt dan verschijnt het antwoord wat de student moet beoordelen op het schoolbord, met een gele lijn ervoor (afbeelding 4). Het antwoord met een blauwe lijn ervoor is dus afkomstig uit het antwoordmodel en het antwoord met een gele lijn ervoor is afkomstig van een student. Je kunt beide antwoorden tegelijkertijd op het schoolbord openklikken, door middel van de uitklappijltjes (afbeelding 5). Klik nogmaals op het computer-icoontje van dezelfde student om het antwoord weer te verbergen (afbeelding 6).

 

Navigeren door de CO-Learning gaat zo in zijn werk:

  • Vorige: je gaat terug naar de vorige vraag. Studenten krijgen vervolgens dezelfde antwoorden en al gegeven beoordelingen te zien.
  • Volgende (afbeelding 7): je sluit deze vraag af en gaat naar de volgende vraag. Studenten krijgen vervolgens nieuwe antwoorden te zien om te beoordelen.
    • De knop Volgende zal grijs kleuren en niet werken op het moment dat je bij de laatste vraag bent beland. In dat geval kun je enkel nog de toets afronden, door op de knop Afronden te klikken (afbeelding 8). De toets wordt automatisch in het tabblad Nakijken & Normeren  Klik op het tabblad Nakijken & Normeren om de toets terug te vinden (afbeelding 9). Voor meer informatie over het nakijken van de toets, klik hier