Vraaggroep aanmaken

In een vraaggroep kun je meerdere vragen bundelen bij één bijbehorende bron. Kies je voor de classic vraaggroep of voor de vragencarrousel? Lees hieronder het verschil.

De Classic vraaggroep leent zich goed voor toetsen waarin er vragen worden gesteld die aansluiten bij teksten of bronnen. Je hoeft namelijk maar een keer de bron toe te voegen en deze zal nu bij iedere vraag onder de vraaggroep getoond worden. Met de Vragencarrousel creëer je een vraaggroep waaruit tijdens de toetsafname een vast aantal willekeurige vragen worden gepresenteerd aan je individuele studenten.

Stappenplan vraaggroep aanmaken:

 

Je maakt een toets aan en daarna klik je op Vraaggroep toevoegen (afbeelding 1). In dit scherm zie je twee verschillende tabbladen (afbeelding 2):

  1. Opstellen;
  2. Instellingen.

 

1. Opstellen

In dit tabblad kan je de algemene informatie van de groep vragen opmaken. De volgende velden moet je invullen (afbeelding 3):

  • Naam vraaggroep: geef de groep een herkenbare titel refererend aan het thema van een gemeenschappelijke bron (bijvoorbeeld ‘Energietransities van de 21e eeuw’) of de gemene deler van de vraagsoort (bijvoorbeeld ‘Juist of onjuist?’);
  • Type vraaggroep:
    • Classic: met het creëren van een classic vraaggroep zullen tijdens de toetsafname alle vragen uit de vragengroep worden gepresenteerd aan je studenten.
    • Carrousel: met de vragencarrousel creëer je een vraaggroep waaruit tijdens de toetsafname een vast aantal willekeurige vragen worden gepresenteerd aan je studenten. Elke student krijgt hetzelfde aantal vragen, terwijl elke individuele student een andere selectie vragen krijgt om te beantwoorden. Dit maakt de toets veiliger, gevarieerder en duurzamer wanneer een toets op een later moment opnieuw wordt ingepland.
      • Aantal vragen (afbeelding 4): geef het aantal vragen op dat uit deze vragengroep aan de student gepresenteerd moet worden. Voorbeeld: wanneer er tien vragen in de vraaggroep staan en je kiest aantal vragen 5. Dan zullen er vijf van de tien vragen willekeurig voorgelegd worden aan de student tijdens het maken van de toets.
    • Omschrijving: de tekst die je hier schrijft zal de student terug zien bij iedere vraag binnen deze groep.
    • Bijlagen: hiermee kan je een bron toevoegen voor alle vragen in de vraaggroep (afbeelding 5). De bijlage die je hier toevoegt zal de student terug zien bij iedere vraag binnen de groep, zie voor meer informatie over bijlages toevoegen het artikel: Bronnen toevoegen.

 

2. Instellingen

In dit tabblad kan je de instellingen van je vraaggroep aanpassen (afbeelding 6). De volgende velden moet je invullen:

  • Algemeen (afbeelding 7):
    • Deze vraaggroep afsluiten: als je kiest om de vraaggroep af te sluiten zal de student bij het maken van de toets niet meer terug kunnen keren naar deze vraaggroep als de student vraaggroep heeft verlaten. Deze functie is bijvoorbeeld handig als je niet wilt dat studenten informatie die je in deze vraag geeft nogmaals kunnen bekijken. De student zal gevraagd worden of hij/zij het zeker weet bij het verlaten van de vraag.
    • Openbaar maken: in de toekomst zullen wij Test-Correct uitbreiden met de Nationale Vragenbank. Je krijgt dan de mogelijkheid om vragen van jouw vakcollega’s uit het hele land te gebruiken. Als deze optie is aangevinkt geeft je jouw vakcollega’s (buiten je school) de mogelijkheid om deze vraag terug te vinden in de Nationale Vragenbank en te gebruiken binnen hun eigen toets. Je blijft overigens zelf auteur van deze vraag en zeggenschap houden, ook als je wenst te delen met jouw collega’s.
      • Let op: werk je met materiaal waar je of jouw organisatie niet de auteursrechten van heeft, dan dien je deze optie te allen tijde uit te vinken.
    • Positie van deze vraaggroep niet shuffelen binnen de toets: als deze optie aanstaat en de optie ‘Shuffle vragen tijdens afname’ bij de toets instellingen ook aanstaat, dan zal de vraaggroep altijd in de positie blijven waar de docent deze heeft geplaatst bij het creëren van de toets. Bijvoorbeeld als je wilt dat al jouw studenten beginnen met een aantal makkelijke vragen rondom dezelfde bron, dan kun je in de toets beginnen met deze vraaggroep, door de optie aan te vinken.
    • Vragen binnen deze vraaggroep shuffelen: als deze optie aan staat dan zullen de vragen binnen de groep in willekeurige volgorde gepresenteerd worden aan de student. Dit is bij iedere student anders.
    • Taxonomie (afbeelding 8): voor de analyse en het vindbaar maken van vraagtypes in de toekomst kun je aangeven middels RTTI en/of BLOOM en/of Miller welk cognitief niveau wordt aangesproken met deze vraag.
    • Eindtermen en leerdoelen (afbeelding 9): hier kun je een domein kiezen (en een subdomein als dit gewenst is) van het examenvak waar de huidige toets aan gekoppeld is. Test-Correct kan met deze informatie interessante analyses maken die de student en docent inzicht kunnen verschaffen in de voortgang en voorbereiding kunnen geven naar het examen toe.
    • Tags (afbeelding 10): hier kun je als docent zelf labels toevoegen waar je op kunt filteren in de zoekmachine van de vragenbank. Een tag toevoegen is handig wanneer een bepaalde term bij deze vraag hoort, maar niet is terug te lezen in de vraagstelling, in het antwoordmodel, of wanneer je bijvoorbeeld later op hoofdstuk van uw lesboek wilt filteren. In dat laatste geval voeg je de titel en het nummer van het hoofdstuk toe als tag.

 

Nu kun je vraagitems creëren voor de vraaggroep (afbeelding 11). Voor meer informatie over het toevoegen van vraagitems zie kennisbankartikel: Vraagitem creëren.